Rozhodnutí Evropského parlamentu
Poslanci Evropského parlamentu 7. června odhlasovali návrh Evropské komise o zákazu prodeje nových automobilů se spalovacím motorem od roku 2035. Zákaz by se měl týkat osobních aut a lehkých užitkových vozidel. Pokud toto nařízení schválí i členské státy půjde podle CNN o nejsilnější zelený zákon na světě v této oblasti.
Návrh je součástí balíku změn s názvem Fit for 55, jehož cílem je postupné snižování emisí CO2 do roku 2050. V tomto případě však nejde o direktivní a přímý zákaz ukončení prodeje aut se spalovacím motorem. Schválený návrh hovoří o snížení produkce emisí CO2 prodávaných aut o 100%, čili na hodnotu 0g emisí na km. Takovému nařízení umí tedy vyhovět jen elektromobily s bateriovým pohonem nebo auta s vodíkovými palivovými články. Mezi nevyhovující tak budou patřit nejen auta se spalovacím motorem, ale i full hybridy či plug-in hybridy.
Ojetá vozidla se spalovacími motory se budou moci prodávat i po roce 2035. Experti v tomto případě varují, že omezení mohou mít vliv na trh s ojetými vozy. Ceny by se mohly zvýšit a po přechodu na elektromobilitu by se trh mohl destabilizovat. S automobilů se tímto způsobem může stát zboží, které si nebude moci dovolit každý.
Rok 2030
V rámci balíčku Fit for 55 se počítá v tomto opatření is takzvanou přechodovou fází. Právě rok 2030 by měl být rozdílovým rokem kdy nastoupí první omezení. V něm Evropská unie očekává první snížení emisí CO2 přibližně na polovinu. V případě osobních aut by mělo dojít ke snížení CO2 o 55%, u lehkých užitkových vozidel o 50%. Cílem je tak postupné snižování počtu aut se spalovacím motorem na silnicích v Evropě.
„Ambiciózní revize norem CO2 je klíčovým prvkem pro dosažení našich cílů v oblasti klimatu. Těmito normami vytváříme přehlednost pro automobilový průmysl a stimulujeme inovace a investice pro výrobce automobilů. Kromě toho se nákup a ježdění na vozidlech s nulovými emisemi stává pro spotřebitele levnějším. Jsem rád, že Evropský parlament podpořil ambiciózní revizi cílů pro rok 2030 a podpořil 100% cíl do roku 2035, který má zásadní význam pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050,“ uvedl poslanec Evropského parlamentu Jan Huitema, který je oficiálním zpravodajem ohledně tohoto tématu.
Někteří poslanci nesouhlasili
Při hlasování v Evropském parlamentu nesouhlasili s novým usnesením všichni poslanci. Někteří z nich navrhovali místo 100% méně přísnou hranici 90% (jedna desetina aut by se prodávala se spalovacím motorem). Jedním z nich je i německý politik Peter Liese, jehož skupina EPP návrh nepodpořila. Podle něj by mohly být spalovací motory stále užitečné, kdyby se časem zlepšila technologie pro výrobu nízkouhlíkových syntetických paliv. Zároveň je třeba zmínit, že tento typ paliv lidstvo již dokáže vyrobit. Jeho největším problémem je vysoká zelená přirážka, kdy je cena oproti standardnímu benzínovému či naftovému palivu o 106% (biopalivo) nebo dokonce až o 237% (elektropalivo) vyšší. Nahrazení pohonných hmot a aktivní využívání biopaliv nebo elektropaliv by dokázalo zmáčknout zelenou přirážku dolů a cena by tak byla akceptovatelnější pro široké masy obyvatelstva.
Co na toto nařízení automobilky
Evropské automobilky berou na vědomí nové nařízení schválené Evropským parlamentem. Evropské sdružení výrobců automobilů (zkratka ACEA) varuje před náročným dosažením stanovených cílů. Podle společnosti je třeba zároveň masivně podpořit infrastrukturu nabíjení, která je momentálně velmi chabá.
„Automobilový průmysl plně přispěje k cíli uhlíkově neutrální Evropy. Ale vzhledem k nestálosti a nejistotě, se kterou se každodenně setkáváme na celém světě, je jakákoli dlouhodobá regulace přesahující toto desetiletí v této rané fázi předčasná. Namísto toho je v polovině cesty nutná transparentní revize, aby se definovaly cíle po roce 2030,“ uvedl prezident ACEA a generální ředitel BMW Oliver Zipse.
Myslíme si, že problematika klimatických změn je komplexnější problém, který musí lidstvo začít řešit nyní, v tuto chvíli. Těžko říci, jestli ho úplný zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory dokáže vyřešit. K tomu aby elektromobilita měla smysl je třeba získávat elektrickou energii pro dobíjení baterií z čistých zdrojů. Nemluvě o tom, že samotné baterie také vytvářejí neekologický odpad. Nejschůdnější cestu vidíme ve výzkumu a vývoji nových typů biopaliv, které jsou sice momentálně drahé, ale na druhé straně konkurenceschopné. A co si myslíte o novém nařízení vy? Budeme rádi, když nám zanecháte svůj názor v komentářích na našich sociálních sítích.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024